Het belang van online marketing

Het belang van online marketing

Al veel jaren wordt er gesproken over de elektronische snelweg. Zeker het laatste decennium zijn de ontwikkelingen in een stroomversnelling gekomen. De vraag is of er nog bedrijven zijn, waar men vindt dat ze de snelweg niet nodig hebben. Meubelbedrijven die geen papieren catalogus meer uitgeven. Auto's die men online configureert en bestelt. Dat zijn slecht twee voorbeelden. Hoe men het beste van de snelweg gebruik kan maken, hangt van veel factoren af. Het internet is inmiddels het synoniem geworden voor de elektronische snelweg.

Enige voordelen

Als organisatie kan men het internet om verschillende redenen gebruiken. Onder meer zijn dat snelheid, efficiency, vervanging van papieren documenten en promotie. Voor dat laatste worden al heel lang websites gebruikt. Tegenwoordig worden websites ook gebruikt voor het informeren en transacties. Bij banken heeft dat laatste een grote vlucht genomen. Je hoeft niet meer naar de supermarkt te gaan. Boodschappen kunnen online worden besteld en worden dan thuisbezorgd. Apps op mobiele telefoons hebben niet eens meer een website nodig. Als een commercieel bedrijf niet op een slimme manier van het internet gebruikmaakt door middel van online marketing, dan kan dat de concurrentiepositie behoorlijk aantasten met alle consequenties van dien. Het is niet langer genoeg om een website te laten maken.

Online marketing

Als een bedrijf een website heeft laten maken, waarop klanten bovendien producten kunnen bestellen, dan zal die moeten worden gepromoot. Geïnteresseerden moeten de website kunnen vinden. Mensen zoeken op het internet met een zoekmachine als Google en Bing. Om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van die machines te komen, wordt zoekmachineoptimalisatie toegepast, vaak afgekort met SEO vanwege de Engelse term. Men verdiept zich in hoe een zoekmachine werkt en speelt daar op in. Dat is werk voor specialisten. Die weten hoe een website het beste kan worden opgezet en welke eisen men aan webteksten moet stellen. Ook moet de zoeker gestimuleerd worden om naar de website te gaan. Een stap verder gaat Search Engine Advertising (SEA). Dan worden de advertentiemogelijkheden gebruikt, die door de maker van de zoekmachine worden geboden. Er zijn nog meer mogelijkheden voor de promotie van een website, maar die kunnen hier niet aan de orde komen. We beperken ons tot SEO en SEA.