Schrijfrobot nodig voor je modeblogs?

Schrijfrobot nodig voor je modeblogs?

Het klinkt heerlijk toch; een robot die voortaan je modeblogs schrijft! Als je een modewinkel hebt of een webshop, dan is de kans groot dat je regelmatig over je vakgebied teksten laat schrijven. Om deze vervolgens te plaatsen op je website of modeblog, met als doel om meer bezoekers te trekken. Tekstschrijvers zullen je voor deze teksten, een rekening sturen, deze kosten, kun je misschien wel besparen door gebruik te maken van een schrijfrobot! Is dit mogelijk? Hieronder lees je het!

Wat is een schrijfrobot precies?

Je bent vast wel op de hoogte van het begrip Artificial Intelligence, ofwel AI. Dit begrip staat voor kunstmatig intelligentie en wordt op dit moment al veel ingezet. Denk hierbij aan de robotisering in de automobielindustrie, maar ook bijvoorbeeld in de horeca, wordt al veel gebruik gemaakt van deze technologie. Ook op het gebeid van het schrijven van teksten kan er gebruik worden gemaakt van AI, op internet zijn al meerdere programma’s te vinden die je hiervoor kunt gebruiken. Eigenlijk werken deze programma’s heel eenvoudig; je geeft de richtlijnen in waar de tekst aan moet voldoen en de robot zal automatisch, originele tekst voor je gaan typen. Klinkt goed toch?

Voordelen

De schrijfrobot is bijvoorbeeld erg handig als je langere stukken tekst moet schrijven over een onderwerp waar op internet heel veel over bekend is. Met name het niet zelf op hoeven te zoeken van informatie over dit onderwerp, is hierbij een groot voordeel van een robot. Als je bijvoorbeeld websites wilt ‘vullen’ met algemene teksten, kun je veel voordeel behalen met een schrijfrobot.

Nadelen

Echter, als je bijvoorbeeld een blog wilt schrijven over de nieuwste spijkerbroek, dan loop je hier meteen tegen het eerste nadeel aan; de robot kan alleen schrijven over iets waar veel over bekend is. Nieuwe onderwerpen, zoals deze nieuwe spijkerbroek, is lastig voor de schrijfrobot. Daarnaast wil je de schrijfrobot ook precies ‘meegeven’ waar de tekst aan moet voldoen (schrijfstijl, aanspreekvorm) en welke zoekwoorden hij erin moet verwerken. Dit laatste betekent dat je nog steeds voorwerk moet doen om de input te kunnen geven aan de robot, iets wat zeker ook als een nadeel kan worden gezien. Ten derde is een nadeel van de schrijfrobot dat de zinnen veelal niet kloppen en dat er veel herhaling in de zinnen en woorden zit. Je hebt er dus veel werk aan om teksten te ‘repareren en corrigeren’, voordat deze goed genoeg zijn om te publiceren. Je leest het; op dit moment zijn er meer nadelen dan voordelen als het gaat om de schrijfrobot.

Tekstschrijver blijft (voorlopig) nodig

De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan nog steeds door, er bestaat dan ook een kans, dat de beschreven nadelen op termijn zullen verdwijnen. Tot die tijd is het zo dat een tekstschrijver nodig blijft om goede teksten op te leveren. Ook op het gebied van goede SEO teksten, blijft een professional nodig. Het kiezen van de juiste zoekwoorden, het verwerken van deze woorden en het opleveren van content met de juiste toon die past bij jouw doelgroep, blijft voorlopig voorbestemd aan de professional. SEO laten doen door een gespecialiseerd bedrijf, ondanks de aanwezigheid van AI, is dan ook zeker aan te raden de komende tijd. Kies jij ook voor zekerheid voor je SEO teksten?